Friday 23 December 2011

Fluffy Bread

Roti..Roti.. bukan dari Bai roti arr....

Roti homemade pertama yang aku makan di bakar oleh abah aku... orang panggil roti naik.. Warna kekuning kuningan maybe due to lots of margarine kot.. but wangi sangat.. and I really fell in love with roti seens then.. And Abah used to bring us to buy freshly baked roti/ bread  in Jalan Dhobby. Sedap sangat makan panas2 huuu.. dengar kata still ada lagi tapi cepat tol habisnye... Terus terang aku wat roti yg korang nampak kat atas ni aku main agak2 bahan... sb hari tu mmg hari malas aku.. hihihi.... Tapi Alhamdulillah.. malas yang menjadi ahaks.. ni ada cerita nih... selalunye aku pakai butter bila wat roti.. tah kenapa hari nak wat roti baru aku perasan stok butter dah habis.. so aku pon mula selongkar apa yg ada.. eh..eh.. ada lak shortening yang aku beli aritu konon nak wat homemade marshmallow fondant konon...tp sebab aku tak suka bau shortening yang pelik2 tu aku decide campak dalam peti ais.. and akhirnye berguna gak hihihihi...
But still aku serius ragu2 siap pesan kat anak2 kalu mama wat roti kali ni tak jadi korang camner pon kena makan gak tau.. sama2 kita habiskan hihihii... So aku mula lar operasi hantam keromo aku... (ekkk hhemm jadi tau.. hihihhi)

Bahan2 Kering

Tepung gandum 1kg
Shortening 1 cawan
Garam 1 sudu teh
Bread Improver 1 sudu besar
Double action baking powder 1 sudu teh

Bahan2 basah

Yis kering 2 paket
Gula 5 sudu besar
Air suam2 kuku secawan (untuk hidupkan yis)
 Yogurt 1/2 cawan
susu 1 cawan..
Air secukupnye (anggaran dalam 700ml tengok pada keadaan tepung)

Jom buat Roti..

Bahan2 kering
1. satukan tepung dan shortening dalam mesin pemutar biar gaul sampai rata
( nak tau rata ke tak cuba rasa kalau rasa shortening tadi tu dah sebati dan maybe ada lar tertinggal co'ot yg kecik2 tu tak pe lar..jangan besar2)

2. Masukkan garam, bread improver, double action baking powder dan gaul rata lagi
(tak rata kang sebelah naik sebelah tenggelam.. hihihi ade gitu ekk..)
** dalam masa tengah gaul tu ble wat hidupkan yis dulu


Hidupkan Yis
**Satu kan yis gula dalam air suam tadi gaul sikit dan biarkan.. yis mula mula berbuih maknanye dah hidup lar tuh.. jangan lak gi tuang air panas2 ye..

Next...

1. Masukkan Yis hidup tadi kedalam bahan2 kering bersama yogurt dan susu.. Masukkan air sedikit demi sedikit.. (jangan lupa gaul sebati bahagian yang kering kedalam adunan yang dah basah tu)

2. texture andunan yang kita nak adalah melekit sedikit dan bukan terlalu kering atau terlalu lekit
3. bila semua adunan dah pun sebati keluarkan pada permukaan meja bersih yang ditaburkan dengan tepung

4. mulakan dengan menabur tepung pada doh supaya lebih senang (doh tak lekat tangan)

5. untuk teknik menguli cuba tengok link dibawah....

 
6. Ok dah uli?? Ingat ye uli biar ngam2 sampai kita tengok doh jadi kenyal tp jangan terlalu kenyal lak nanti doh naik tak cantik ala bentan gitew..( guna teknik dalam video td untuk tentu samada dah cukup lom kita uli)
7. Pas tu kita rehatkan doh dalam satu besen setengah orang kata guna tuala lembap untuk tutup.. tapi aku  prefer pakai plastik bersih besar.. saup je besen tuh dan biarkan tapi pastikan tutup rapat. 

8. Rehat doh dalam setengah jam atau sampai doh naik 2 kali ganda besar dari doh yang kita uli tadi tu..
(tu tandanye yis tadi dah keluarkan karbon dioksida dan terperangkap dalam tepung yang dah kenal tadi tuh.. karbon dioksida tu tak leh keluar so kembung lar dia )

9. Lepas dah kembung tu kira uli balik.. (sayang lak ye dah cantik2 kembung kena lak penyekkan hihihi) tp tu lar proses dia...

10. Uli kali ni kejap je.. dalam 3-4 min gitu pas tu ble lar bentuk2 kan..

11. Masa ni boleh lar tunjuk kreativiti masing2.. (alarr.. nak idea cuba pergi kat bakery.. )

12. Ikut suka hati sama ada nak wat mcm2 atau 2 jenis.. atau semua nak bakar macam tu je mcm gambar yang aku buat aku buat bentuk lonjong dan susun dalam tray pembakar..(oles sikit minyak peh tu tabur tepung ye)

13. Biarkan dalam tray tu sampai kembang lagi.. boleh kita perhatikan permukaan dia nampak mcm dah ringan 

14. Pas tu BAKAR...... Haa.. suhu ni tolong ikut oven korang.. lain oven lain kadar suhu dia ( tips yang aku ble bagi ialah kalu korang nak roti tu rangup belah luar panas ler sikit tapi kalu nak lebut2 suhu dia kurangkan lar sikit.. )

15. Nak tau masak ke tak bila korang keluarkan dari oven dan keluarkan dari tray  cuba ketuk2 bahagian bawah roti tu kalau bunyi nye lohong/ kosong maknanye dah masak lar tu kalu tak masukkan dalam oven ler balik jap.. masuk jer roti dalam oven dalam 5 min korang dah ble skodeng2 buat mula2 belajar tuh sure lar ngadap depan oven je kan.. tapi ok lar belajar kemampuan oven sendiri sambil amik bau..hihihi..

OK lar roti dah masak... ble lar korang wat macam2 stlye.. cuba korang potong roti kat tengah2 jadikan poket pas tu sapu mayo dan tabur serunding daging/ ayam.... huuuuuuuu sedap..... hihihi 


Selamat Mencuba....




   

No comments:

Post a Comment