Monday, 12 December 2011

Homemade Play Doh

Macam2 Warna Ada.....

My 2nd Daughter's Class Project with Her Lil Sister's Help...





Mende yang paling aku tak suka bau dia ialah plasticine alar tanah liat yg kita pakai kat sekolah tu... busuk...Aritu Faqihah minta aku belikan plasticine cikgu suruh wat apa2 jer dari plasticine tuh... duzzz terus hidung ni terbau2 busuk nye.. dah lar tu warna dia tah apa2 tah... tak der yang menarik terbantut kreativiti budak dgn warna2 zaman 80'an tuh.. So aku decide carik kat youtube.. dan aku jumpa cara2 nak wat playdoh.. safe and edible.. selamat lar kalu budak2 tadika ni main kan...


 Bahan bahan Play Doh
 
2 cawan tepung gamdum
 
2 cawan air
 
2 sudu besar minyak sayur

1 sudu besar cream of tartar

1 cawan garam (jangan tergezutt..mmg banyak)

 Pewarna asas (merah, biru, kuning)


** Ok.. 

1. gaulkan tepung, cream of tartar dan garam 

2.panaskan air sampai mendidih 

3. Tuangkan dalam adunan kering tadi perlahan2 sambil gaul 

dan tuang gaul sampai habis..

4.Masukkan minyak dalam adunan

5.Uli rata sampai jadi doh..


6. Haa.. ni ikut kreativiti kita ekk.. warnakan...

warna asas.. biasa lar.. letak lar dalam setitik untuk warna2 

pastel lebih kau nak gelap

Hijau (kuning + biru - ratio 3:1)

Purple ( Merah + Biru - ratio 4:1)

Pink ( tak yah campur.. titik jer setitik merah pink lar tuh)

Hitam..(yang ni kalu tak pandai campur aku cadang beli jek 

kat kedai baking sb yg aku campur ni mcm2 warna nak dpt 

kan hitam dia.. brown, biru da purple yg nih kena xperimen 

sendiri ler ekk)

7. Pas tuh korang uli sp warna dia rata

8. Simpan dalam tempat kedap udara 

** nak bagi tau.. segala kreativiti yang anak wat dengan doh ni

cepat2 amik gambor jadikan kenangan sb kalu pas tu 

terdedah pada udara adunan tu kering... In my case nasib 

amik gambo "angry bird' tuh sb lepas seminggu anak2 

menjerit kata angry bird dah tua.. kering dan 

flaky...kihkihkih...

Jom lar cuba cuti2 nih pasti anak2 happy...







 


No comments:

Post a Comment