Sunday 11 December 2011

Nasi Ayam Restoran Sentosa

Nasi Ayam Hainan (Gambar dari Google Image)




Nasi ayam ../...Chicken Rice... memang fav aku dari kecik.. N since kat Jalan Meldrum (hujung yg dekat dgn CS)  tu ada Restoran Sentosa namanye yg jual nasi ayam yang halal aku pun selalu jalan kaki sendiri pergi beli (mintak duit kat mak aku or puo2 aku hihihi)

Pakcik yang jual nasi ayam tu Melayu pekerja aje sb owner actually cina, pakcik tu wat kerja dari sembelih ayam, proses ayam, masak sp jual.. sumer dia wat sendiri... (yg aku tau lar...) rasanya dia sorang jer yang kerja situ sp tutup kot (pas tu aku tak pergi sgt ke sana pas puo2 (nenek) aku nye kedai dah kena jual dgn org Singapore. Kat belakang Restorant tu ada jer ayam hidup... aku selalu berdiri kat tepi tangga  lorong kecik tu dan dengar saat2 ayam ditangkap dan di sembelih... terkeok2 bunyi nye.. hehehe.. (tak der perasaan geli lak masa tuh... huuu)

Ok... kenapa aku terkenangkan nasi ayam sentosa tu ada banyak sebab... 1st of all mesti lar dah jadi satu memori masa kecik2 kan.. 2nd cara dia hias... setiap bungkus nasi yang dibeli pasti nampak menyelerakan bila di buka.. its like love at first sight gitew...tersusun rapi dgn spring onion garnish yg dihiris dan rendam kembang dalam air sejuk tu timun yang dihiris panjang..jarang nampak berbiji2 timun tu.. mostly isi timun jer its like every bite of it boleh rasa kasih sayang dan teliti...Kulit ayam kilat dan juicy jer nampak.. Nasi dia lekit tapi lerai.. Sup dia  nampak jenang jer tapi huuuuu harum sgt dgn rasa ayam dan daun bawang nye..3rd.. Pakcik tu pendiam dan nampak tenang jer.. so kecik2 ( rasanye aku dalam darjah 3-4 kot or less..) nampak orang mcm tu kita sendiri akan diam.. sb tu aku jadi ada peluang nak tengok ketelitian dia wat kerja..cepat dan teliti.. Sebenarnya korang gak nye mesti tak caya.. camner lak kecik2 baya 8-9 tahun ble ingat sumer tu.. let just say long term memori aku power dari short term memori aku huhuhuhu... aku rasa aku masih boleh ingat kedudukan gerai nasi ayam tu dalam restoran tu.. few years ago rasanye apa gerai lain jual pon aku ingat tp... pas tu... entah mcm terdelete lak sumer tuh..huuu mcm dah "ter" tua lak ahaks... (tak nak ngaku tua daaa...)

Ok... Jom cerita pasal ayam dia.. dia ada jual 3 jenis ayam.. 1 ayam hainan rebus..yang kulit dia putih2 tuh...2..hainan roasted chicken (aku jarang amik nih but sedap sb kulit dia flavorful.. 3 haaa.. ayam ni sp sekarang susah nak aku jumpa yang halal... tak pasti lar aku aku terlepas pandang... yg ni mcm ayam steam tp warna kulit dia hitam... nasi ayam soya sos.. kulit dia huuuuu sedap sgt chewy juicy yg flavorful. So 2 pilihan aku bila beli nasi ayam kat pakcik nih.. "ayam hitam" or "ayam putih" (nama aku bagi sendiri masa order kat pakcik tu hihihi)

Kerana aku amat2 rindu nak makan nasi ayam tu.. dan setiap kali aku cari tak pernah aku dapat yang benar2 capai rasa tekak aku.. dewasa aku ni aku "kaji" bahan2 yang mungkin pakcik tu pakai untuk masakan dia... dan lain lak aku dapat... sb aku dapat hasilkan nasi ayam style aku (yang kemudiannye aku baru tau ada chef2 dihotel juga guna teknik yg sama) alhamdulillah menjadi perhatian setiap kali aku jual...dan secara tidak sengaja.. aku dapat jumpa "rahsia" resipi  yang sama sebagaimana "ayam hitam" yang aku rindu sangat2 nak makan tu.... 

Dan resipi dan style aku hias nasi ayam masa aku niaga dulu mmg banyak terikut pakcik nih.. Unfortunately tempat tak strategik dgn owner kedai yg "taik idung masin" so we( me n my hubby) decide tutup... Aku ingat lagi masa tuh ada uncle Cina yg selalu datang makan kat gerai aku ckp... "siao jie, kalau lu mau terus niaga.. jangan buka kat sini.. lu keluar sana (tunjuk kat bandar) sini (Dahlia) tak boleh jalan.. Lu punya nasi ayam sudah ada standard.. sayang la lu bukak sini..." aku tersenyum tapi hati aku jawab.. uncle aku tak ada modal besar nak bukak kat bandar tu...

Namun aku yakin suatu hati nanti aku pasti akan dapat buka kembali nasi ayam aku tuh... aku nak sangat serve nasi ayam yang pernah jadi memori aku tu pada sume...

No comments:

Post a Comment