Monday, 12 December 2011

Ikan Talapia Steam Resipi Puo2 aku....
Ikan steam ni memang menjadi fav dish aku setiap kali mendiang pou2 masak... Even though kitorang lain agama tapi puo2 tak pernah hina malah dia tau sangat2 yang aku adik2 aku tak boleh makan "vavey" or sepupu sepapat dengannye.. so selalunye puo2 akan masak ikan2 malah kalau beli ayam dia akan beli kat kedai melayu... Masakan yang mula2 aku belajar dulu (selain dari nasi, goreng telur lar..) ini lah ikan steam masa aku darjah 4. Puo2 mula2 suruh aku tumbuk halia sampai lumat dan perah jus halia..(dulu kedai puo2 tak ada blender) aku pon mula lar main tumbuk2 (ingat mcm main masak2 ) pas tu dah lumat aku pon perah2 lar.. mcm santan.. mana lar aku tau perah halia tak macam perah santan..pas dah masak titiba tangan aku rasa panas... pas tu pijar je.. aku g cuci camner pon masih panas.. tanya puo2 n mak baru lar aku tau sb aku dok "main" dengan halia.. padan muka aku kihkihkih....Resipi bawah ni aku dah improvise sikit2 bagi lg sedap hihihi.. senang jer... susun2 peh tu steam kan.. dah siap ..selamat mencuba ler yer....



RESIPI IKAN TALAPIA STEAM ALA PUO2

2 ekor ikan talapia
100 ml jus halia 
3 sudu besar jus limau nipis
 1 biji tomato hiris wages 
5cm halia di hiris halus
Cili merah dan hijau hiris (kalu nak)
 bawang besar dan putih goreng
garam n pak aji (kalu nak) secukup rasa

** Dalam satu mangkuk besar yang muat ikan2 tu.. susun ikut "giliran"..
1. ikan yang dilumur garam n pak aji secukup rasa
2. Tuang jus halia (gaul dulu sb nanti pati dia mendak)
3.Tabur kan halia (sumbat sikit dalam perut ikan)
4. Susun tomato cantik2 (aku wat aritu tak cantik hantam saja..kihkihkih)
5. Tabur cili dan bawang
6. Pas tu steamkan dalam steamer atau kuali dalam 10 min(**)
(pastikan steamer dah panas dalam 5 min sebelum masuk ikan yer)

Finally sebelum hidang kalu nak taburkan daun bawang hiris.. 
(dalam gambar aku tak letak sb lupa nak beli hihihi) 

** Tips : untuk dapatkan hasil yg cantik.. jangan steam sp mata ikan tersembul kerana itu bermakna dah terlebih masak.. jadi pastikan mata ikan tu cukup2 jer nampak masak dah boleh tutup api..
 

No comments:

Post a Comment